נקודה מהפרשה
"ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם"
עם סיום המעמד המופלא של הר סיני אנו צוללים אל סדר נזיקין , דיני ממונות , משפט התורה. חז"ל מבררים מדוע נסמכה נתינת התורה לפרשת המשפטים ופירושים רבים נאמרו בעניין…
רש"י מבאר שסמיכות הפרשות באה ללמד אותנו מה הראשונים מסיני אף אלו מסיני.
החיבור של פרשת המשפטים לעשרת הדיברות מהותי ,הגמרא במסכת ברכות מספרת שכשקבעו חכמים את סדר התפילה רצו לקבוע גם את עשרת הדיברות בקריאת שמע אך לא עשו זאת מפני "תערומת המינין". כוונת הדברים שחכמים חששו שאותן מינין יטענו שרק עשרת הדברות שנאמרו מסיני הם עיקר התורה.
עשרת הדיברות, המעמד המופלא של הר סיני, הם דברים המרטיטים את הלב, ואנו ישר מרגישים את גדלם ומשמעותם. אפילו המינין מוכנים לקבל אותם
אך לעיתים ישנו קושי לקיים את פרטי ההלכות. יכול לבוא מישהו ולומר את הדברים הגדולים אני מבין וקל לי לקיים אך הפרטים ודקדוקי ההלכות הם "פחות חשובים" באה התורה ומסמיכה את פרשת משפטים המקפלת בתוכה את היסודות לדיני ממונות שמלאים בפרטים כה רבים. סמיכות זו מלמדת אותנו שהפרטים כמו הכללים.
והאדם היהודי השלם מבין שכל ארבעת חלקי השולחן ערוך אחד הם עם עשרת הדיברות. מה הראשונים מסיני אף אלו מסיני…
שנזכה בעזרת השם לחיבור תמידי לרבש"ע "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו".
שבת שלום אריאל וידר