קודש

בראשית - נקודה מהפרשה - הרב אריאל

נקודה מהפרשה

בפרשת השבוע יחד עם השחתת המעשים של דור המבול אנו נפגשים עם דמותו של חנוך…
חנוך שחי פחות משאר בני דורו, חנוך ש"התהלך את האלוקים, ואיננו כי לקח אותו האלוקים". חנוך שהתעלה למדרגת מלאך… [רשי]

מי היה חנוך? ומה היו מעשיו?

המדרש מספר כי חנוך תופר מנעלים היה,[סנדלר] תופר מנעלים שהופך למלאך…

חזל מלמדים אותנו כי חנוך תופר המנעלים היה מכוון כוונות מיוחדות בזמן תפירת המנעלים, ובכל פעם שהיה מכניס את המחט בסנדל היה משבח לקב"ה, רבי ישראל מסלנט היה מסביר שחנוך היה מדקדק בכל תפירה לעשותה כהוגן ולשם מידת החסד .

ויש להבין מדוע כשאדם עושה מעשהו כהוגן ולשם חסד יש פה שבח להקב"ה?
הפרשה העוסקת בבריאת העולם טומנת בחובה יסוד גדול – מטרת הבריאה היא להיטיב לנבראים "וירא אלוקים כי טוב", תפקידו של האדם להיות מאלו שמיטיבים לזולתם ולכן נבראת חווה [לא טוב היות האדם לבדו – לא טוב שיש אדם שאין לו למי להיטיב – רמב"ן]

חנוך לעומת דור המבול זוכה להיות שקוע בנתינה לזולתו, להיות מהמיטיבים, זהו השבח הגדול להקב"ה – שחנוך מתהלך את האלוקים…. עסוק בללכת בדרכו של האלוקים.
הוא מאלו שמקיימים את סוד הבריאה בשלימות מיוחדת ולכן הוא מתעלה מעלה מעלה.

יהי רצון שנזכה לכוון מעשינו לשם שמיים, להיות מהמיטיבים לזולת ובעזרת השם להיות דבוקים בבורא עולם.

                                                            שבת שלום אריאל וידר