קודש

פרשת לך לך - נקודה מהפרשה - הרב אריאל

נקודה מהפרשה

פרשת השבוע פותחת את סיפורו של עם ישראל בציווי האלוקי לאברהם אבינו אבי האומה – "לך לך מארצך" חז"ל מלמדים אותנו כי זהו אחד מעשרה נסיונות שנתנסה אברהם אבינו, ויש להבין מהו בדיוק הניסיון ? מקריאת הפסוקים ועיון בפרשנים נראה כי הציווי האלוקי לך לך לאברהם הינו לטובתו של אברהם, הוא יהיה המרוויח הגדול. [רש"י: לך לך – "להנאתך ולטובתך… ושם אעשך לגוי גדול, וכאן אי אתה זוכה לבנים. ועוד שאודיע טבעך בעולם:"] ואם כן מהו הנסיון?

הנתיבות שלום עומד על רעיון מופלא הניסיון לאברהם אבינו הינו דק שבדקים, השאלה היא לא אם אברהם ילך אלא מהי הסיבה שבגינה יצא אברהם לארץ ישראל .

האם הוא הולך לטובתו? או מסיבה אחרת? בפסוק ד אנו מוצאים את תגובתו של אברהם לציווי – "וַיֵּלֶךְ אַבְרָם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו ה'…"

לכאורה פסוק זה הינו מיותר שכן פסוק לאחר מכן כתוב בפירוש שאברהם יוצא לארץ כנען , אלא שכוונת הפסוק ללמד אותנו את עמידתו של אברהם בניסיון.

הסיבה שבגללה יוצא אברהם אל הארץ המובטחת היא לא להנאתו ולטובתו אלא מפני שכך דיבר ה'. יציאה לדרך כי זהו רצון השם, ולא מפני שזה להנאתי ולטובתי.

הנביא ישעיה מכנה את אברהם "אברהם אוהבי".[ישעיה,מא,ח]
אהבה היא נתינה ללא גבול- נתינה שלא על מנת לקבל .

ואברהם אבינו מראה את הדרך לעם ישראל – דרך של אהבה, דרך של הליכה ברצון האלוקי כי זהו הרצון האלוקי.

ואנו למדים לחיינו – לימוד תורה מפני שאוהבים את ה' ולא בגלל שהתורה כה נפלאה ומתוקה. קיום המצוות לא בגלל הסברים כאלו ואחרים, אפילו לא בגלל שאני "מתחבר" לזה אלא מפני שזהו רצון ה'.

חיים של אמונה חיים של אהבה.

יהי רצון שבעזרת השם נזכה ל"ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך"

שבת שלום אריאל וידר.