קודש

פרשת חקת - הרב אריאל

נקודה מהפרשה

נקודה מהפרשה

פרשת חקת טומנת בחובה את אחת הפרשיות "הקשות ביותר לעיכול" – משה רבינו שהנהיג את עם ישראל "כאשר ישא האומן את היונק" נענש ולא מכניס את ישראל לארץ. "יען לא האמנתם בי להקדישני"… מי אנו שנדבר על חטאו של משה רבינו הענק שבענקים ובוודאי שחשוב להקדים שהקב"ה מדקדק עם צדיקים כחוט השערה. ובכל זאת רבים מהפרשנים עוסקים בשאלה מה היה חטאו של משה רבינו. 
משה רבינו נצטווה לדבר אל הסלע..
מהו אותו דיבור שהיה צריך לומר משה רבינו? איזה דיבור היה גורם לקידוש שם שמיים ?

הנצי"ב מלמד אותנו כי כל המטרה של עצירת המים לעם ישראל הייתה כחלק מההכנה לכניסה לארץ. הקב"ה רוצה להעביר את עם ישראל חוויה מיוחדת והמחסור במים מדמה עצירת גשמים, מה עושים יהודים בזמן עצירת גשמים? מתפללים..

כוונת ה' יתברך באותו ציווי ודיברתם אל הסלע הייתה לעצרת תפילה והתעוררות
עם ישראל הולך במדבר ארבעים שנה לא חסר כלום, אוכל מן, שותה מים מבארה של מרים, שפע גשמי יחד עם שפע רוחני. והנה התמודדות, אין מים. 
וודאי שהבקשה למים מוצדקת אבל הפנייה למשה לא נכונה. אמת, כבר ארבעים שנה משה מלווה אותם וכל בקשותיהם מופנות אליו, אולם אינו דומה הפונה אל שליחו של המלך לפונה אל המלך בעצמו!

כוונת השם יתברך לפתוח ערוץ תקשורת חדש – לו היו זוכים עם ישראל להרגיש את טעמה המתוק של תפילה הפורצת מעומק הלב, אזי כניסתם לארץ הייתה מתוך קידוש השם גדול.. 
וממילא – הנהגתו של משה תעבור שינוי, במקום להיות זה שפותר להם את הבעיות הוא היה מעלה אותם קומה להתמודד עם הבעיות בעצמם התמודדות של תפילה התמודדות של בטחון.
משה ואהרון יכלו ללמד את עם ישראל כיצד באמצעות תפילת רבים ניתן לקרוע את השמים. איזה מעמד אדיר של קידוש השם ,
משה רבינו הענק שבענקים מלמד את עם ישראל שיעור בתפילה.

אך לא, משה רבינו שוב פותר את הבעיה בכוחו הגדול והתוצאה – "יען לא האמנתם בי להקדישני"…

חשבתי לומר שאנו יכולים ללמוד מפה רבות כיצד הוא לימוד של תפילה.
הרי ברור שלא כל תפילה נענית כמו שהיו מתפללים משה ואהרון עם כל בית ישראל , אולם עצם החוויה הייתה נשארת בלבותם של ישראל. 
אדם שזוכה לטעום את טעמה המתוק של קרבת אלוקים, של תפילה הפורצת מעומק הלב, זוכה שהרגשת תפילה זו תלווה אותו לכל חייו. מעטים אלו שזוכים להרגיש את קרבת האלוקים בכל תפילה אולם דווקא אלו שנוצרים בקרבם את אותם רגעים מיוחדים שכן הצליחו להרגיש משהו, יודעים כי הצמאון לק-ל חי נמצא עמוק עמוק בתוכינו.

שנזכה ללמוד איך להתפלל ולהתפלל על מנת שנתפלל..

שבת שלום

אריאל וידר.