קודש

פרשת דברים - הרב אריאל

נקודה מהפרשה – סיפורו של הגרעין התורני הראשון

בפרשות מטות ומסעי החותמות את מסע הנדודים במדבר הוזכר פעמיים סיפורם של שבטי ראובן וגד המבקשים לנחול בעבר הירדן ולא להיכנס לארץ ישראל. 
והנה – גם בפרשת דברים הפותחת את ספר "משנה תורה" אנו מוצאים התייחסות לסיפור זה, משה רבינו עומד לפני עם ישראל , בטרם הכניסה לארץ, ושונה להם את התורה מנקודת מבטו. משה רבינו מעביר מסרים חשובים לעם ישראל לדורותיו. [כדאי לעיין בהקדמת הנציב לספר, ובשיחות הרציה]

בפרשת מטות מבקשים ראובן וגד מאת משה להישאר בעבר הירדן אולם למעשה יחד עם שבטי ראובן וגד נכנס גם שבט מנשה והשאלה היא מדוע? למה שבט מנשה נכנס אף הוא "לעסקת הנדלן בעבר הירדן" ?

הנצי"ב בפרשתנו מביא את דברי אבות דרבי נתן על המחסור העצום שיש בעבר הירדן בתורה, ומלמדנו כי משה רבינו מבין שלהשאיר את ראובן וגד ללא תורה מהווה סכנה של ממש לשלמות הרוחנית של שבטים אלו. לכן פונה משה לחצי שבט מנשה ומבקש ממנו  להקים גרעין תורני בעבר הירדן, להאיר את אור התורה לאנשי שבט ראובן וגד.

מדוע משה רבינו מבין כי נדרש חיזוק רוחני לשבטי ראובן וגד? נראה לומר שכשבאים ראובן וגד ומבקשים ממשה את עבר הירדן הם מבקשים קודם על רכושם – "גִּדְרֹת צֹאן נִבְנֶה לְמִקְנֵנוּ פֹּה וְעָרִים לְטַפֵּנוּ" [במדבר לב,טז] 
סדר העדיפות של שבטים אלו לוקה בחסר הם שמים את הרכוש לפני המשפחה, רואה משה שחסר להם משהו מהותי -חסר להם תורה. 
התורה מחנכת את האדם לסדרי עדיפויות ! משפחה קודמת לצאן. ומי שחסר לו בסדרי העדיפות סימן שחסר לו תורה.

אמנם עדיין יש לשאול מדוע בחר משה דווקא בשבט מנשה, חשבתי לומר שלשבט מנשה יש יכולות מיוחדות, אנשי שבט מנשה הם אנשי חיבורים – כבר במצרים נתגלו במנשה יכולות מנהיגות ועשייה גשמיים. מנשה המופקד על ביתו של יוסף מחובר היטב לחיים המעשיים. בניגוד לאפרים היושב ולומד, מנשה נמצא עמוק עמוק בעולם העשייה. 
ובכל זאת ומתוך כך שולח מנשה את ילדיו להתחתן עם שבט יהודה על מנת לחזק את קול התורה במשפחתו.

כשבא משה להקים את "הגרעין התורני" הראשון בעבר הירדן הוא בוחר תלמידי חכמים אשר יודעים לדבר בשפה הארצית , אשר מכירים את העולם הזה ויודעים לחבר אותו לחיי תורה, לא מספיק תלמידי חכמים הנמצאים בעולמות עליונים צריך כאלה אשר יודעים לדבר אל "העם בשפתו" אשר יודעים להיות סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, דמויות כאלו יכולים להאיר את אור התורה בעבר הירדן.

חטא המרגלים אשר היווה הסיבה הראשונית לחורבן בית המקדש [כפי שמסביר המהרל] התחיל על ידי שהמרגלים עברו מאוהל לאוהל ושכנעו את עם ישראל שלא לעלות לארץ ישראל . תיקון חטא המרגלים נדרש על מנת שנזכה לגאולה שלמה וכפי שמלמדנו בספר "אם הבנים שמחה" כאשר יסתובבו מבית לבית למען ארץ ישראל, למען תורת ישראל . ברור שלשם כך נדרשים אנשים בעלי מסירות נפש לארץ ישראל לתורת ישראל , אך כאלו שיש להם גם את היכולת המעשית לחבר עליונים ותחתונים , את עולם המעשה לקודש הקודשים ובמילים אחרות – תורת ארץ ישראל. שבעזרת השם נזכה שצום תשעה באב יהפוך לנו לששון ולשמחה בגאולתנו השלמה במהרה.

שבת שלום

אריאל וידר.